Sporen van kolonisatie

Leerplan GO!

Actief Burgerschap

Competentie filosoferen



  • Kennis














K1



Kwalitatieve bronnenanalyse



  • Onderscheid tussen mening en feit

  • Onderscheid tussen subjectief en objectief

  • Onderscheid tussen eigen ervaring en mening

  • Mediawijsheid



K2



Kenmerken van drie soorten gespreksvormen



  • Kring gesprek

  • Debat

  • Filosofisch gesprek




  • Vaardigheden










V1



eigen ervaringen en gedachten concreet verwoorden



 


Competentie waarde vorming



  • Attitudes










A48



Gaan om met stereotypering als een vorm van discriminatie, die de individualiteit en mensenrechten mogelijk ondermijnt.



 


Competentie duurzaam samenleven



  • Kennis














K123



Keuze uit thema’s rond culturele gebruiken, tradities en rituelen



K125



Definitie van stigmatisering en uitsluiting op grond van:



  • Vermeend ras

  • Nationaliteit

  • Huidskleur

  • Taal




  • Vaardigheden










V105



Gebeurtenissen, contexten en personen vanuit verschillende perspectieven of maatschappelijke domeinen vergelijken.




  • Attitudes














A81



erkennen diversiteit als toegevoegde waarde voor de samenleving, met inbegrip van mogelijke conflicten die met deze toegevoegde waarde kunnen samengaan.



A83



A83. zijn kritisch tegenover de invloed die het behoren tot een bepaalde culturele groep kan hebben op henzelf, anderen en de onderlinge relaties.


Nederlands









LPD 1



de leerlingen tonen bij de leerplandoelstellingen Nederlands een (inter)culturele gerichtheid op het vlak van kennis en inzich-ten, vaardigheden en attitudes.











LPD 7



de leerlingen kunnen op beoordelend niveau luisteren en kijken naar teksten bestemd voor leeftijdgenoten.











LPD 30



de leerlingen kunnen gebruikmaken van bronnen.


Geschiedenis

Oefeningen in de historische methode (overkoepelend over de samenleving)










LPD 106



Op basis van gerichte opdrachten informatie opzoeken over minstens twee van de bestudeerde samenlevingen.











LPD 107



Voor minstens twee van de bestudeerde samenlevingen aan de hand van een geleide opdracht het onderscheid maken tussen feit en mening in historische informatie.


Leerplan GO!
<
>
x
content crackers twitter content crackers facebook content crackers google+ content crackers linkedin content crackers mail content crackers whatsapp

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

x