Competentie filosoferen
K1 | Kwalitatieve bronnenanalyse
|
K2 | Kenmerken van drie soorten gespreksvormen
|
V1 | eigen ervaringen en gedachten concreet verwoorden |
Competentie waarde vorming
A48 | Gaan om met stereotypering als een vorm van discriminatie, die de individualiteit en mensenrechten mogelijk ondermijnt. |
Competentie duurzaam samenleven
K123 | Keuze uit thema’s rond culturele gebruiken, tradities en rituelen |
K125 | Definitie van stigmatisering en uitsluiting op grond van:
|
V105 | Gebeurtenissen, contexten en personen vanuit verschillende perspectieven of maatschappelijke domeinen vergelijken. |
A81 | erkennen diversiteit als toegevoegde waarde voor de samenleving, met inbegrip van mogelijke conflicten die met deze toegevoegde waarde kunnen samengaan. |
A83 | A83. zijn kritisch tegenover de invloed die het behoren tot een bepaalde culturele groep kan hebben op henzelf, anderen en de onderlinge relaties. |
LPD 1 | de leerlingen tonen bij de leerplandoelstellingen Nederlands een (inter)culturele gerichtheid op het vlak van kennis en inzich-ten, vaardigheden en attitudes. |
LPD 7 | de leerlingen kunnen op beoordelend niveau luisteren en kijken naar teksten bestemd voor leeftijdgenoten. |
LPD 30 | de leerlingen kunnen gebruikmaken van bronnen. |
Oefeningen in de historische methode (overkoepelend over de samenleving)
LPD 106 | Op basis van gerichte opdrachten informatie opzoeken over minstens twee van de bestudeerde samenlevingen. |
LPD 107 | Voor minstens twee van de bestudeerde samenlevingen aan de hand van een geleide opdracht het onderscheid maken tussen feit en mening in historische informatie. |