Sporen van kolonisatie

Leerplan GO! Lager Onderwijs

Wereldoriƫntatie

Mens en maatschappij
























































































Ik en de samenleving



Meervoudige identiteit



3.1.3 26



Met eigen woorden uitleggen hoe vooroordelen ontstaan t.a.v. mensen die tot een andere groep behoren en hoe die kunnen leiden tot discriminatie en racisme.



Omgaan met gelijkenissen en verschillen



3.1.3 35



Verwoorden gevoelens bij eigen ervaringen m.b.t. waardering van anders-zijn, afwijzing



3.1.3 37



Met eigen voorbeelden illustreren wat stereotypen en vooroordelen zijn en er voorbeelden van geven uit de eigen omgeving en media.



3.1.3 39



Verwoorden hoe je stereotypen en vooroordelen kan weerleggen.



3.1.3 42



Illustreren met voorbeelden uit eigen ervaring hoe diversiteit in de klas een rijkdom kan beteke­nen.



Migratie



3.1.3 47



Positieve (bijv. een nieuw huis, een nieuwe job …) en negatieve redenen (bijv. onveilige omge­ving …) opsommen waarom mensen verhuizen.



3.1.3 49



Illustreren met voorbeelden dat migratie (arbeidsmigratie, vluchtelingenmigratie …) een rol heeft gespeeld bij de ontwikkeling van onze multiculturele samenleving.



3.1.3 50



Met eigen voorbeelden illustreren dat migratie van alle tijden is en in elke samenleving voorkomt.



Herinneringseducatie



3.1.3 66



Empathie betonen n.a.v. historische en actuele feiten en problemen in de wereld waarbij aan mensen leed berokkend werd door menselijke gedragingen als uitbuiting, onverdraag­za



Ongelijke verdeling en welvaart



3.1.3 74



Enkele voorbeelden geven van oorzaken van ongelijke welvaartverdeling op wereldvlak



Ik en de media



Media-educatie



3.1.5 4



Met eigen voorbeelden illustreren dat in de media vaak stereotypen gebruikt worden.



reclame



3.1.5 12



Met voorbeelden het verschil tussen reclame en objectieve informatie uitleggen.



3.1.5 13



Een kritische en weerbare houding innemen t.o.v. reclame.



 



 


Tijd




































Historische tijd



3.4.5 22



Actuele toestanden over de eigen omgeving, die voor kinderen herkenbaar zijn, aan de hand van gepaste bronnen vergelijken met toestanden uit het verleden.



3.4.5 25



Enkele actuele toestanden en gebeurtenissen relateren aan het verleden.



3.4.5 30



Aan de hand van eenvoudig, aan hun niveau aangepast bronnenmateriaal, aspecten van het leven van mensen vroeger reconstrueren.



3.4.5 35



Aangeven dat over een historisch feit verschillende interpretaties mogelijk zijn.



3.4.5 37



Beseffen dat niet alle volkeren onze historische periodisering hanteren.



3.4.5 38



De leerlingen tonen belangstelling voor het verleden, heden en toekomst, hier en elders



3.4.5 39



Beseffen dat er een onderscheid is tussen een mening over een historisch feit en het feit zelf.


Nederlands

Luisteren





















1.1.2 1



Informatie selecteren in voor hen bestemde boodschappen uit (multi)mediale bronnen:



  • persoonlijke meningen over de informatie formuleren;

  • waarneembare gegevens op juistheid beoordelen;

  • de informatie op relevantie beoordelen.



1.1.2 2



Op basis van een uiteenzetting van de leraar of medeleerlingen:



  • de hoofdgedachte van de uiteenzetting afleiden;

  • conclusies trekken;



1.1.2 3



Informatie selecteren in voor hen bestemde boodschappen uit (multi)mediale bronnen:



  • de informatie weergeven aan de hand van schema’s;

  • de informatie vergelijken;

  • de informatie samenvatten;

  • de informatie naar waarde schatten.



1.1.2 5



Volgende luisterstrategieën zelfstandig of met behulp van een stappenplan hanteren:


Voor het luisteren:



  • het luisterdoel bepalen;


Tijdens het luisteren:



  • zich vragen stellen over de tekst : wie-, wat- en waaromvragen;


Na het luisteren:



  • de tekst samenvatten (hoofdgedachte, belangrijke gebeurtenissen);

  • conclusies trekken.


Spreken













1.1.3 1


 


 



Verslag uitbrengen over een gelezen boek, een onderzoek binnen een WO-thema, eigen belevenissen en ervaringen …:


de essentie vertellen.



1.1.3 2


 


 


 



Verslag uitbrengen over een gelezen boek, een onderzoek binnen een WO-thema, eigen belevenissen en ervaringen …:



  • een logische opbouw gebruiken;

  • een inleiding en afronding geven;

  • passend reageren op vragen ter verduidelijking.


Gesprekken voeren

























1.1.4 1



De eigen mening verwoorden in een kleine kring en hun standpunt verduidelijken.



1.1.4 2



Een eigen mening formuleren en vergelijken met de mening van gesprekpartners.



1.1.4 3



Bij het kritisch luisteren zich vragen stellen bij mondelinge teksten:



  • Is dit wel relevant?

  • Is dit betrouwbaar?

  • Is dit een mening of een feit?

  • Wat vind ik van die mening?


Wat doe ik met deze informatie?



1.1.4 4



Een met argumenten ondersteunde mening geven over:



  • programma’s op radio en tv;

  • de verslaggeving in de actualiteit;

  • het waarheidsgehalte van berichten;


het onderscheid tussen feiten en meningen.



1.1.4 5



Nagaan of de uitspraak een mening of een feit is en die begrippen correct hanteren.


Lezen

























1.2.2 1



Reflecteren op het onderscheid tussen feit en mening.



1.2.2 2



Op een doelbewuste en efficiënte manier informatie in verschillende bronnen zoeken, selecteren en verwerken.



1.2.2 3



Voor hen bestemde complexere schriftelijke instructies begrijpen en uitvoeren.



1.2.2 4



Op basis van voor hen bestemde informatieve teksten:



  • de gewenste informatie afleiden;

  • conclusies formuleren;



1.2.2 5



Op basis van voor hen bestemde informatieve teksten:



  • de informatie vergelijken met bijkomende informatie;

  • de informatie vergelijken met eigen waarden en normen;

  • een gemotiveerde reactie op de tekst geven;

  • de informatie op juistheid en relevantie beoordelen.


Media

Attitudinale doelen









7.1.1



Bereid zijn om media te gebruiken bij het leren.


Media begrijpen









7.2.10



Onderzoeken en duiden hoe een boodschap door de keuze van het medium en/of de bedoeling van de zender een subjectieve weergave van de werkelijkheid is.


Leerplan GO! Lager Onderwijs
<
>
x
content crackers twitter content crackers facebook content crackers google+ content crackers linkedin content crackers mail content crackers whatsapp

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

x