LPD 12 | De leerlingen gaan respectvol en constructief om met individuen en groepen in een diverse samenleving |
LPD 30 | De leerlingen verwerken informatie uit een beperkt aantal bronnen |
LPD 32 | De leerlingen nemen eenvoudige notities in functie van informatieverwerking en communicatie |
LPD 14 | De leerlingen beoordelen de betrouwbaarheid van een historische bron in functie van een historische vraag aan de hand van de volgende criteria: • standplaatsgebondenheid van de auteur/maker (gesitueerd in een algemeen maatschappelijke context); • doelpubliek; • functie en beoogd effect. |
LPD 17 | De leerlingen benoemen in een historische beeldvorming historische redneerwijzen in termen van: • oorzaak, gevolg, aanleiding, toeval; • continuïteit, verandering; • evolutie-revoltie; • gelijktijdigheid, ongelijktijdigheid |
LPD 18 | De leerlingen vullen historische beeldvorming aan door middel van: • kritische analyse van bronnen; • toepassing van historische redeneerwijzen |
Communicatie en informatie
LPD 3 | De leerlingen selecteren relevante informatie in gesproken en geschreven teksten met deze kenmerken. |
LPD 6 | De leerlingen produceren mondelinge en schriftelijke teksten en houden daarbij rekening met de communicatieve situatie. |
LPD 7 | De leerlingen nemen actief deel aan mondelinge en schriftelijke interactie. |
4.2 Procedurele doelen
LPD 1 | De leerlingen (v)erkennen een onderzoeksvraag of -probleem en zoeken een antwoord of oplossing gebruikmakend van geschikte (leer-)activiteiten, strategieën en tools om een afgebakende onderzoeksvraag te beantwoorden: • informatie zoeken in aangereikte bronnen en daarbij een geschikte zoekstrategie gebruiken; • stapsgewijs een onderzoekstechniek uitvoeren om digitale en niet-digitale gegevens te verwerven in functie van een onderzoeksvraag zoals een observatie, bronnenonderzoek, interview, enquête; |
LPD 2 | De leerlingen onderbouwen een eigen mening over sociaal-maatschappelijke en economische feiten, thema’s en trends met geldige argumenten die gebaseerd zijn op betrouwbare informatie: • het onderscheid tussen feit, mening en argument; |
4.3 Ik en mijn relatie met de ander:
LPD 17 | De leerlingen benoemen in de samenleving situaties van onverdraagzaamheid en discriminatie. |
LPD 18 | De leerlingen lichten de mechanismen van vooroordelen, stereotypering, machtsmisbruik en groepsdruk toe. |
LPD 18.1 | De leerlingen analyseren hoe vooroordelen en stereotypering de beeldvorming van mensen beïnvloeden. |