Sporen van kolonisatie

Leerplan KOV

Gemeenschappelijk funderend leerplan









LPD 12



De leerlingen gaan respectvol en constructief om met individuen en groepen in een diverse samenleving











LPD 30



De leerlingen verwerken informatie uit een beperkt aantal bronnen











LPD 32



De leerlingen nemen eenvoudige notities in functie van informatieverwerking en communicatie


Geschiedenis









LPD 14



De leerlingen beoordelen de betrouwbaarheid van een historische bron in functie van een historische vraag aan de hand van de volgende criteria:


• standplaatsgebondenheid van de auteur/maker (gesitueerd in een algemeen maatschappelijke context);


• doelpubliek;


• functie en beoogd effect.











LPD 17



De leerlingen benoemen in een historische beeldvorming historische redneerwijzen in termen van:


• oorzaak, gevolg, aanleiding, toeval;


• continuïteit, verandering;


• evolutie-revoltie;


• gelijktijdigheid, ongelijktijdigheid











LPD 18



De leerlingen vullen historische beeldvorming aan door middel van:


• kritische analyse van bronnen;


• toepassing van historische redeneerwijzen


Nederlands

Communicatie en informatie


 










LPD 3



De leerlingen selecteren relevante informatie in gesproken en geschreven teksten met deze kenmerken.











LPD 6



De leerlingen produceren mondelinge en schriftelijke teksten en houden daarbij rekening met de communicatieve situatie.











LPD 7



De leerlingen nemen actief deel aan mondelinge en schriftelijke interactie.


Mens & samenleving

4.2 Procedurele doelen










LPD 1



De leerlingen (v)erkennen een onderzoeksvraag of -probleem en zoeken een antwoord of oplossing gebruikmakend van geschikte (leer-)activiteiten, strategieën en tools om een afgebakende onderzoeksvraag te beantwoorden:


• informatie zoeken in aangereikte bronnen en daarbij een geschikte zoekstrategie gebruiken;


• stapsgewijs een onderzoekstechniek uitvoeren om digitale en niet-digitale gegevens te verwerven in functie van een onderzoeksvraag zoals een observatie, bronnenonderzoek, interview, enquête;











LPD 2



De leerlingen onderbouwen een eigen mening over sociaal-maatschappelijke en economische feiten, thema’s en trends met geldige argumenten die gebaseerd zijn op betrouwbare informatie:


• het onderscheid tussen feit, mening en argument;



4.3 Ik en mijn relatie met de ander:










LPD 17



De leerlingen benoemen in de samenleving situaties van onverdraagzaamheid en discriminatie.











LPD 18



De leerlingen lichten de mechanismen van vooroordelen, stereotypering, machtsmisbruik en groepsdruk toe.











LPD 18.1



De leerlingen analyseren hoe vooroordelen en stereotypering de beeldvorming van mensen beïnvloeden.


Leerplan KOV
<
>
x
content crackers twitter content crackers facebook content crackers google+ content crackers linkedin content crackers mail content crackers whatsapp

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

x