Dekoloniseringshelden
Dit extra lesonderdeel sluit aan bij de lessenreeks ‘Sporen van kolonisatie’ en kwam tot stand in samenwerking met de Stad Gent.
Leerlingen maken kennis met een recente actie omtrent dekolonisering, waaruit blijkt dat het straatbeeld nog veel sporen bevat uit het koloniaal verleden. Met een kritische blik kijken ze naar het straatbeeld en de link met racisme vandaag. De leerlingen leren enkele dekoloniseringshelden kennen die ontbreken in de publieke ruimte. Daarna gaan de leerlingen creatief aan de slag om de samenleving te dekoloniseren.

Webpagina's
EEN ACTIE IN JUNI 2020:
We doen eerst wat inspiratie op en kijken naar een actie die in juni 2020 gevoerd werd. Noah uit Kortenberg is 14 jaar. Hij wil dat het standbeeld van Leopold II in Brussel weggehaald wordt. Hij voerde actie door handtekeningen te verzamelen in een online petitie. Meer dan 60 000 mensen ondertekenden het al.
Bekijk de video
Karrewietreporter Joaquin zoekt uit wat het standbeeld van koning Leopold II met racisme te maken heeft.

WIE KLEURT HET STRAATBEELD?
- Wie mag met een standbeeld staan pronken?
- Wiens naam is geschikt voor een straatnaam?
- Wie mag met een affiche het straatbeeld sieren?
- Welke groepen mensen zien we niet (of heel weinig) op standbeelden, straatnamen of affiches?
Wat is een dekoloniseringsheld?
Er zijn vele mensen die hun stem verheffen en kleine of grotere acties ondernemen tegen racisme en discriminatie.
We kunnen ze dekoloniseringshelden noemen.
WAT IS EEN DEKOLONISERINGSHELD?
Hieronder staan zinnen die uitleggen wat een dekoloniseringsheld is. De zinnen vullen elkaar aan, maar sommige horen er niet bij. Duid aan welke zinnen kloppen.
embed oefening
Welke helden willen we zien op straat?
Standbeelden, straatnamen en affiches kunnen belangrijke symbolen zijn in het opkomen tegen racisme en discriminatie.
Bekijk onderstaande afbeelding. Verplaats de schuifbalk (de dunne blauwe lijn met onderaan een witte pijl) naar rechts en lees de antwoorden op de vraag.
embed oefening
Welke dekoloniseringshelden zouden jullie willen zien op straat?
Ontdek enkele dekoloniseringshelden
Ontdek samen enkele dekoloniseringshelden aan de hand van het Hoofd-Handen-Hartschema:
IDEE of OVERTUIGING
Vanuit welke ideeën of overtuigingen deed of doet de held iets?

ACTIE
Wat deed of doet deze held en voor wie?

JULLIE MENING of GEVOEL
Wat vinden jullie ervan, hoe voelen jullie je hierbij?

Klik op de afbeelding hieronder om enkele dekoloniseringshelden te leren kennen.
Artivisten tegen racisme
NU IS HET AAN JULLIE!
Vul aan:
embed oefening
ARTIVISTEN, AAN DE SLAG!
Tijd om zelf verandering te brengen. We voeren actie en kleuren het straatbeeld zelf in! Tover jezelf om tot artivist.
Opdracht
Volg het stappenplan.
