Kern 1: kolonisatie onder de loep
Om het heden beter te begrijpen is het belangrijk het verleden te kennen. In deze module ontdekken leerlingen wat koloniseren betekent. Via vier leerpaden – macht, rijkdommen, gedachtegoed en wetenschap – gaat de klasgroep op verkenning door de geschiedenis van Congo en België. Via foto’s en filmfragmenten wordt inzicht in het verleden en verschillende perspectieven aangebracht. Door uit te wisselen over de verschillende thema’s, kunnen leerlingen concluderen dat kolonisatie meer omvat dan enkel overnemen van politieke macht.
Leerpad
Oorspronkelijk was er één versie voorzien. Uit evaluaties van leerkrachten bleek dat er nood was aan differentiatie. Kies dus de versie die jou gepast lijkt. Bij elke versie horen ook aparte mindmaps. De aanpak van de les bij versie A vind je in de handleiding. Voor versie B maakten we een aparte fiche (zie hieronder).
VERSIE A
Dit leerpad is meer ingewikkeld en talig. Dit is geschikt voor oudere leerlingen of leerlingen die een extra uitdaging willen.
VERSIE B
Dit leerpad is korter en minder talig. Je kan dit kiezen voor jongere leerlingen of minder talige groepen.