Doel van deze etappe
- Je reflecteert op de beeldvorming in jouw leermiddelen of klaspraktijk.
- Je weet wat meerperspectiviteit – blinde vlekken – agency zijn én kan een voorbeeld geven.
- Je weet dat taal een verborgen geschiedenis heeft en kan hier een voorbeeld van geven.

Tips & tricks
Antiracisme-organisatie Hand in Hand schreef “Dekoloniseren is een werkwoord: iedereen kan het in de praktijk brengen in zijn of haar eigen domein. Het is een bewustwordingsproces, dat leidt tot andere manieren van denken en doen.”
In de klaspraktijk werkt dit dubbel. Als leerkracht ga je zelf een dekoloniseringsproces aan én wil je dit bij jouw leerlingen stimuleren.
In de vorige etappe ontdekte je wat meer over het proces van beeldvorming. Bij het uitwerken van het lespakket ‘Sporen van kolonisatie’ werd ook rekening gehouden met machtsverhoudingen en beeldvorming.
Navigeer doorheen onderstaande galerij en ontdek enkele tips & tricks en hun toepassing in het lespakket.
Klik op de afbeeldingen om een grotere versie te zien.








Meerperspectiviteit
Meerperspectiviteit kan je zien als de vaardigheid je te verplaatsen in verschillende perspectieven of standpunten. Wanneer het over meningen of visies gaat, hoef je er niet mee akkoord te gaan om het perspectief in te nemen.
In haar TED-talk heeft Chimamanda Ngozi Adichie het over het gevaar van het eenzijdige verhaal. Zo een eenzijdig verhaal (bv. een stereotype) is niet per se niet waar, maar onvolledig. Als we steeds dezelfde verhalen horen of zien, is onze blik beperkt.
Bekijk onderstaande slideshow. Wat valt op aan de kaart? Vanuit wiens perspectief is het getekend?
Klik op de afbeeldingen om een grotere versie te zien.



Op welke manier vullen deze 3 perspectieven elkaar aan?
extra
Blinde Vlekken
Een blinde vlek is iets wat jij niet ziet, maar iemand anders wel kan ervaren. Iedereen heeft ze. Je ontdekt het door iemands verhaal te horen of door een confrontatie.
Maatschappelijk zijn er ook blinde vlekken. Onze kennis over niet Europese culturen bijvoorbeeld.
Bekijk onderstaande video en ontdek de blinde vlekken.
Check jouw blinde vlekken:
- Wat associeer je bij vroege beschavingen? Bij grote rijken? En bij immigratiegolven?
- Bekijk onderstaande slideshow. Deze bevat kaarten ontwikkeld door Black Archives. Strookt deze voorstelling met jouw ideeën uit vraag 1? Welke verschillen merk je op?
Klik op de afbeeldingen om een grotere versie te zien.











Fan van deze kaarten? Check deze webpagina van The Black Archives.
Kracht / Agency
Het beeld dat je van iemand krijgt is bepalende voor jouw beeldvorming. Bekijk onderstaande beelden. Het is telkens dezelfde campagne, maar met 3 verschillende foto’s. Sta even stil bij jouw beeld van dit kind.

Radi-Aid was een samenwerking tussen Noorse studenten én SAIH, die jaarlijks resulteerde in een campagne waarbij percepties rond armoede en ontwikkeling aangekaart werden. De manier waarop fondsenwervingscampagnes communiceren staat centraal en deze willen ze veranderen met als doel dominante stereotype voorstellingen te doorbreken.
Radi-Aid formuleerde deze tips.
Hoe kan jij hier mee aan de slag in jouw klas?

Woorden doen er toe
Bekijk onderstaand fragment. Mohammed Ali gebruikt humor om witheid in vraag te stellen.
Let in dit interview ook op het stuk over het belang van taal.
Ali heeft het over de tweedeling zwart versus wit in het Engels taalgebruik. Ga zelf op onderzoek uit.
Hoe zit dit in het Nederlands of jouw moedertaal?
- Bedenk of schrijf op: 5 uitdrukkingen waarin wit voorkomt en 5 met zwart.
- Reflecteer: Welke betekenis of connotatie hangt er aan wit/zwart.

Meer weten over het project? Snuiter verder in de handleiding of het lesmateriaal.
Honger naar meer achtergrond? De achtergrondinfo op deze website kan je verder helpen.